fredag, juli 23, 2010

Farvel til en højt elsket ven

RIP Murphy

Jeg har i dag måttet træffe den svære beslutning, at få min højt elskede Murphy missekat aflivet. Han har gennem de sidste 3-4 mdr. fået det værre og værre og var slet ikke sig selv mere. I onsdags fik han barberet pelsen af på maven og siderne, fordi den var totalt filtret sammen, for jeg har jo ikke kunnet børste ham længe. I går kunne jeg så overhovedet ikke komme til ham og han ville ikke ind, men løb bare væk når vi kaldte på ham. Da jeg endelig fik ham lokket ind i morges, knurrede og hvæste han og ville/kunne ikke lægge sig ned. Han var frygtelig stresset og virkede meget plaget.Vi fik ham dog i transportkassen og jeg tog til dyrlægen med ham. Hun kunne ikke rigtig få lov til at undersøge ham og synes  det eneste rigtige at gøre for ham, var at aflive ham. Og så synes jeg ikke jeg kunne forsvare at gøre andet, når to forskellige dyrlæger mener det samme, er det jo nok rigtigt nok!
Han har været frygtelig stresset og sur og gal det sidste lange stykke tid, slet ikke sig selv og faktisk var jeg blevet lidt bange for ham. Måske er det fordi vi fik en kat mere, at han blev sådan, men hvem kunne have vidst det? Måske var det kommet alligevel. Som dyrlægen sagde er katte jo forskellige og nogle har en mere skøbelig psyke end andre. Hun mente ikke han nogensinde ville blive sig selv igen, når han var kommet så langt ud, heller ikke selv om vi fandt et nyt hjem til Bettefisen og hun synes, at han havde det så dårligt, at det var uforsvarligt og synd for ham, at lade ham leve længere. Det kan jo også være, at han har fejlet noget fysisk og haft smerter og at det har været grunden til den store ændring af hans psyke, men det finder vi aldrig ud af, for der var ligesom ikke nogen grund til at få ham undersøgt yderligere.
Han var en helt speciel kat og før han fik det så dårligt, var han den dejligste bamse og den sødeste lille følgesvend, som altid var med i alt hvad jeg foretog mig. Han vil blive dybt savnet!

17 kommentarer:

HenrietteH sagde ...

Åh, sikke en trist nyhed - har jo fulgt lidt med her og har jo godt kunne fornemme din store kærlighed til dine dyr...

Men det var nok det bedste du kunne gøre for ham - og ingen kunne vide at han ville udvikle sig sådan...

Håber du får lige så mange gode timer med den bette... og dejligt at Murphy trods alt fik mange gode stunder med jer...

Knus og tanker fra HH

MH72 sagde ...

Kære Charlotte, tanker til dig :-)

Og jeg tror ikke at jeres anskaffelse af endnu en kat har noget som helst med Murphys udvikling de sidste måneder at gøre. Husk at der var et tidspunkt i foråret hvor de fik det godt sammen - inden Murphy begyndte at få det skidt. Så jeg er helt overbevist om at Murphy var blevet syg uanset hvad...

Knus fra mig :-)

Susanne Meltesen sagde ...

Kæreste Charlotte...

Jeg ved, hvor meget du elskede Murphy, og jeg har jo også set, hvordan har har udviklet sig og fået det dårligere.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du har taget den rette beslutning, og at han har det godt, hvor han er nu.

Jeg vil altid huske ham som den "lille" rødhårede slyngel, der stak af med mine kalligrafi tusser, når han øjnede chancen for at fiske dem op af mine Tote.

R.I.P

Karin sagde ...

Jeg er også helt sikker på at du har taget den helt rigtige beslutning. Det er bare SÅ hårdt,og godt du har den bette til at græde ud hos ;-)
Heldigvis har vi den mulighed at aflive, i stedet for at han skulle komme så langt ud at han forårsagede noget utilgiveligt.
Tænker på dig...

Linda sagde ...

Et stort stort knus fra mig til dig Charlotte, men som Karin siger hvor er det godt at i kunne hjælpe ham. Og nu lider han ikke mere det er trods alt positiv.

Pia Odgaard sagde ...

Det var godt nok trist, men jeg er helt sikker på at I har valgt den rigtige beslutning.

Dorit sagde ...

Trist for den ellers gode mis, men han var nok syg enten fysisk eller psykisk... og nu lider han ikke mere. Knus og tanker til jer og Bettefisen, Doritten

Nikolette sagde ...

Nogle gange er det svært at gøre det rigtige.
Det har været en tung og svær beslutning at give Murphy fred. De dyr vi tager i vores varetægt fortjener et værdigt liv og med din beslutning lever du op til det ansvar.

Majer sagde ...

Det er jeg virkelig ked af at læse. Kender det selv fra i efteråret, hvor Peter måtte samme vej. Det er hårdt at skulle tage sådan en beslutning, men uden tvivl det rigtige at gøre.
Mange tanker til jer.

Charlie sagde ...

Hej søde ven - og farvel til dejlige Murphy. Det er jeg bestemt ked af at læse - men jeg kan kun være enig med de andre - en så sød kat kan kun have ændret karakter så meget hvis der var noget "galt" med ham. Og så er det da godt vi som mennesker kan hjælpe dem til at få fred på en ordentlig måde. Min mor sagde engang at når man anskaffer et kæledyr har man betalt første afdrag på en sorg! Det er jo så sandt som det er sagt men heldigvis har du sørget for at de gode minder overskygger de dårlige når der først er gået lidt tid. Knus herfra og kram til Bettefisen

Christiane sagde ...

oh my, my thoughts are with you!! it's so hard to let them go!!
hugs

Anonym sagde ...

Kære Charlotte.
Meget sørgeligt. De varmeste tanker fra mig til dig og din familie.
Knus
Dorte aka dot-scrap

Karina Beck sagde ...

Det må have været en hård beslutning. Jeg har også fulgt dine indlæg med kattene og kunnet forstå, at det gik dårligere og dårligere med Murphy. Det var nok det bedste for ham.
Stort knus herfra.

❤ Kaia sagde ...

Uff.
Føler med deg. Noe av det værste som kan skje er å miste en kjær dyrevenn, selv om man vett at det kommer til å skje en gang
Mistet min kjære Odin for over ett år siden, men savner han kjempemasse enda...
Stor klem fra Kaia

Tanja sagde ...

Det er da en rigtig trist nyhed, for jeg ved jo hvor meget du holder af dine skønne dyr...
Varmeste tanker til dig og dine kære...
Scrapknuzz Tanja :o)

Inger sagde ...

Vilken otroligt vacker katt. Just en röd Maine Coon har jag velat ha länge! Kärleken till djur är något väldigt speciellt.

Pia sagde ...

Det må være en frygtelig tung og svær beslutning men jo også synd når han ikke trives men kan godt forstå at han bliver savnet.Du må have en dejlig weekend
knus Pia